Modulfag på Egmont Højskolens lange kursus er lidt kortere fag, hvor du måske har 2-4 lektioner om ugen.
Der er rigtig mange modulfag at vælge imellem, og de spænder meget bredt rent indholdsmæssigt. Fra boglige fag, f.eks psykologi og historie, til kreative fag som f.eks keramik og musik og videre til kropslige fag som idræt og dans.
I modsætning til dine hovedfag, så vælger du modulfag 2 gange på et semester. Du vælger normalt 2-3 modulfag, når semesteret starter. Og så vælger du nye modulfag midt i semesteret. På den måde får du mulighed for at prøve mange forskellige ting.
Herunder kan du læse om alle de forskellige modulfag, vi tilbyder i øjeblikket.
Modulfag: forår 2023
A-modul
“From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to earth. But man has only to sink beneath the surface and he is free” – Jaques-Yves Cousteau.
Alle elsker at lege i vandet. Men ikke alle kan være frie som en havørred i vandet. Vi skal lære at svømme crawl, og vi starter helt fra bunden.
Hver uge skal vi lære nye teknikker så vi kan bliver bedre og hurtigere til at svømme baner. Vi vil løbende filme, så du kan se din progression fra uge til uge. Vi laver fysisk træning om formiddagen og går i svømmehallen efter frokost.
Holder du af dybe samtaler om de store og vigtige temaer i vores tilværelse? Så er dette faget for dig.
Vi vil hver mandag fordybe os i et eksistentielt tema gennem en personlige samtale Jeg vil enten tale med en frivillig fra holdet eller en gæst. Jeg bruger min psykolog-baggrund til at dirigere samtalen omkring de eksistentielle temaer og resten af holdet læner sig tilbage og lytter. Vi vil efter samtalen forsøge at
nærme os nogle af de(t) tema(er) som berøres. Her kommer I komme til at bidrage med egne erfaringer
og tanker omkring temaet og jeg vil bidrage med perspektiver fra bl.a. eksistentiel psykologi.
Temaerne kan bl a være valg, begrænsning, tab, nærhed, ensomhed, kærlighed, afhængighed og fortrydelse. Jeg håber du går fra dette hold beriget med en masse gode samtaler, føler dig tættere på dine
holdkammerater og samt at du har fået blik for nogle af de eksistentielle grundvilkår, som vi alle skal bakse med på forskellige måder i det her bøvlede liv.
Filosofi – med udgangspunkt fra Brinkmanns univers.
Vi skal med udgangspunkt i Svend Brinkmanns udgivelser på besøg i hans univers, hvor der manes til oprør mod tidens udviklingstvang og nyttetænkning.
I stedet skal vi, ifølge Brinkmann, turde tage “nej-hatten” på og genopfinde gamle dyder som personlig integritet, personligt ansvar, nøjsomhed og værdighed.
Alt sammen med det formål at finde en tilværelse, der giver mening – en eksistens, der har værdi i sig
selv. Det er ikke nogen nem opgave, og vi må virkelig både reflektere og gøre vore erfaringer i livet.
Undervejs kommer vi forbi nogle af filosofiens store tænkere lige fra de gamle grækere over Søren Kierkegaard og til de mere moderne som f.eks. Løgstrup og Giddens.
Kurset vil består af et mix mellem oplæg, debat, samtale og erfaringsudveksling Vi skal sammen øve os i
at kunne træde et skridt tilbage og forholde os til os selv og vores liv set lidt udefra.
Improvisionsteater Short form- Kendt fra bl a Rundt på gulvet.
I improvisationsteater Short form beskæftiger vi os med teater i sin enkleste form, ingen tekst, ingen kulisser eller kostumer. Kun den enkeltes tilstedeværelse i samspil med sine medspillere Samspillet vil værei højsædet, for kun ved at stole på hinanden og acceptere hinandens bud kan improvisation lykkes. Det bliver hysterisk sjovt, men også udfordrende, for det at improvisere kræver fuld tilstedeværelse, nærvær og tillid. Og hvis modet og lysten er der vil vi optræde med det vi har lært.
Improvisation er noget af det mest grundlæggende indenfor teater og måske endda også i livet Evnen til at gribe nuet, at kunne tåle at stå i kaos, at turde at fejle, er noget alle kan bruge, også når tæppet går ned og den virkelige verden trænger sig på.
Der kræves ingen forberedelse – kun 100 % engagement, gå-på-mod og spilleglæde.
Hop med på en musikalsk oplevelsesrejse ind i jazzens verden.
Vi skal spille både nye som gamle jazznumre. Dem påvirket af blues og dem der følger rødderne over i
funk, fusion, soul og meget meget mere.
Alle med lyst til jazz er velkomne, – nodekendskab er ikke påkrævet Kom om du er blæser, guitarist, san
ger, bassist, trommeslager eller pianist, – det er jo bare jazz.
Vi spiller vores helt egne versioner og fortolkninger.
Alt efter ønsker og behov, kan vi komme omkring improvisation, rytmik og frasering osv.
Det vigtigste er det Herbie Hancock sagde: “Jazz is about being in the moment”.
Du bliver glad, langt ind i sjælen… En sandhed, som du på dette fag får mulighed for at skyde i gang.
Du vil opleve, at læsning giver oplevelser og viden om dig selv, om andre og verdenen omkring dig, og du bliver garanteret motiveret forat læse mere.
Du har mulighed for at stå lidt af racet i disse timer og fordybe dig i en god bog – synke ned i sofaens puder med en god ven i hånden.
Vi har bøger på skolen som du kan låne, men du må gerne medbringe din egen. Det er også muligt at høre lydbøger fra din egen udbyder eller fra ereolen.
Vi skal også snakke om bøger generelt og om det vi læser. Det er ofte på den måde man inspireres til nye bøger.
Læsning er ren selvforkælelse.
Kender du den situation, hvor du er ved at skrive en sætning på din Tobii eller Ipad og dem du snakker med prøver at gætte hvad du skriver samtidig med at du er i fuld gang?
Eller du har en kommentar til en diskussion, men inden du får den skrevet så har diskussionen flyttet sig et andet sted hen? Eller du vil gerne sige noget, men kan ikke finde den rigtige knap.
I Maskinsnak får du tid til at sige hvad du har på hjertet. Vi tager forskellige emner op, og så har vi god tid til at snakke og udforske det emne.
Her vil der være tid til, at du får formuleret de sætninger du vil, uden at alle andre sidder og venter og forsøger at gætte hvad du vil sige, for alle kommunikerer vha et hjælpemiddel.
Vi skal ikke snakke i 3 timer, men deler os op i 2 hold, så der bliver indlagt en gåtur eller noget andet aktivt hver gang
Faget til dig der vil udforske dit forhold til din seksualitet og den kultur du er medskaber af.
Gennem bevægelse, kropslige øvelser og kreativ refleksion får du her muligheden for, at skærpe din kropsbevidsthed og blive klogere på temaer som lyst/ulyst, grænser/behov og komme bedre i kontakt med din seksualitet.
I et respektfuldt og nænsomt rum, får du mulighed for at udforske din relation til dig selv og din krop, relationen imellem os og til den kultur vi er del af.
Undervisningen kommer til at indeholde teorien, der ligger til grundlag for den teoretiske prøve i sejlads. Vi skal lære om søvejsregler, lanterner, vigeregler, sikkerhed til søs, godt sømandsskab og havmiljø. Det hele samles i udformningen af en sejlads planlægningsopgave.
Undervisningen foregår i teorilokalerne på Hou Havn.
Når der er tid snakker vi om at anskaffe båd, og fortæller næsten sande historier, fra de 7 have Undervisningen munder ud i at deltagerne kan tilmelde sig “Duelighedsprøven i sejlads”, den teoretiske de.
Et grundlæggende kursus i verdens mest populære og førende billedredigeringsprogram, Adobe Photoshop. Få kendskab til de vigtigste funktioner og lær at lave billeder i bedste kvalitet.
Vi gennemgår farvekorrektion, beskæring, fritlægning, afmaskning, retouchering, grafiske virkemidler,
lagring, filformater og meget mere.
Da internettet er en væsentlig del af vores hverdag
inddrager vi også mulighederne for at »udgive « vores billeder på nettet.
Et væsentligt undervisningselement er billedmanipulation og derfor vil vi i den forbindelse diskutere etik
og moral, herunder mediernes og reklamernes brug af grafiske virkemidler.
Undervisningen veksler mellem fælles oplæg, teori og praksis i form af opgaver.
Der bliver mulighed for at arbejde med konkrete egne projekter, fx billedkollager, indbydelser, plakater, personlige spillekort, brætspil, kalender, – ja, youjust-name-it.
Det er vigtigt, at du er nysgerrig og tør arbejde på egen hånd, da Photoshop er et overflødighedshorn
af spændende muligheder, der først rigtigt viser sig, når man kommer lidt rundt i krogene 🙂
Gården er fuld af dejlige aktiviteter med heste.
Vi skal prøve det hele. Muge ud i hestebokse, strø, fodre, hente hestene ind, strigle og vaske haler. Vi skal nyde hesten både fra jorden og fra hesteryg. Vi skal lære at soignere hestene. Der bliver også tid til at lære om hestens historie, anatomi, røgt & pleje. En fuld oplevelse af et liv med en hest.
Er du typen, der tager mikrofonen og brøler ’Jaæææ, jeg ligger klar på værelse 111 efter kl. 23 – Og
dooo kommer bare, hvis du er frisk’? Eller er du mere til de diskrete hentydninger og forsigtige blikke – veltrimmet, klar og parat? Eller er du stået helt af på det kødmarked, som du synes fylder alt for meget over det hele?
Og hvorfor? Hvad vil du (ikke)? Handler det om sex?
Om kærlighed? Om at høre til? Om at spejle sig? Om ren kemi? Om konstruktion?
Det er et af livets store spørgsmål. På scoreakademiet skal vi dykke ned i det hele. Vi skal se på os som
mennesker, der søger mening i hinanden. Vi skal se på os selv historisk, samfundsmæssigt og emotionelt,
for at blive klogere på hvorfor vi handler som vi gør.
Vi skal snakke sammen, udveksle erfaringer, se dokumentar, lytte til kloge mennesker, lave sanselig mad
og grine ad os selv.
Der findes ikke noget slutmål eller nogen sandhed gemt. Bare en masse fælles tanker omkring, hvad vi
som samfund og kultur skaber sammen. Tør du?
Så meld dig ind på scoreakademiet, der handler om. SÅ meget mere end det at score.
På dette skriveværksted får du bedre styr på poeten i dig. Vi fokuserer på at kanalisere alle de dybsindige
og finurlige tanker samt lækre ord ned på papiret og frem i lyset. Undervisningen er kreativ og praktisk
orienteret, og du bliver udsat for forskellige skriveøvelser og temaer, hvor du kan finde frem til din helt egen personlige digterstemme. Vi tager udgangspunkt i netop dit eget niveau og dine egne ønsker,
uanset om du går rundt med forfatterdrømme eller bare gerne vil skrive, fordi det er sjovt – eller du simpelthen ikke kan lade være.
Det er således litterært og sprogligt nørderi krydret med (lidt let) sceneshow og klapsalver.
Alle er velkomne uanset erfaring. Det vigtige er blot, at du har lyst til og mod på at lege med og lære at
jonglere med ord samt stille dig frem og fyre dem af.
Træning og løb er et fag hvor vi løber om formiddagen og træner om eftermiddagen. Vi vil arbejde med
forskellige former for løb og løbeteknikker og vi vil arbejde med forskellige løbeprogrammer. Måske finder
vi et passende løb i foråret som nogle af Jer har lyst til at træne op til og deltage i.
Træningen vil ofte foregå i højskolens træningsrum, hvor der både er mulighed for at træne individuelt eller sammen med en makker. Træningsdelen vil også indeholde holdtræning, cirkeltræning, crossfit både ude og inde. Jeg lægger meget vægt på at vi skal arbejde med høj intensitet og er sikker på at alle kan blive udfordret. Så har du lyst til at være fysisk aktiv, give den gas og få sved på panden, er Træning og løb, med garanti, et fag for dig.
B-modul
Dok Bif er et spændende filmfag, hvis du er interesseret i at se dokumentarfilm, der gør en forskel.
Gode dokumentarfilm kan …
- udfordre din opfattelse af et emne
- lære dig noget nyt
- vise dig noget, du ellers aldrig ville have set
- overraske dig med en speciel brug af film-mediet
I en tid, hvor film-mediet gennemsyres af nedgroede Netflix-serier og flow-fjernsyn fyldt med fordummende hammerslags- og reality-tv, i sådan en tid er der heldigvis en dokumentargenre, som kan puste frisk luft ind i din verden. Du kommer til at se dokumentarfilmene sammen med andre i stedet for alene hjemme i sofaen, og det kan forbedre din filmoplevelse markant. I Dok Bif samtaler vi nemlig om filmene før eller efter forevisningerne. Der vil være oplæg og debat om emnet og instruktøren. Og du skal selvfølgelig give dit besyv med.
Desuden kan du måske være med til at arrangere et event, hvor CPH:DOX kommer til Odder i marts.
Vel mødt i Dok Bif.
Vi arbejder hovedsageligt med en glas type som hedder “bull’s eye glas”, som kommer fra USA.
Alle kan være med, både nybegyndere og jer som tidligere har arbejdet med glas.
I lærer håndteringen af glas, værktøj og forskellige teknikker Vi skærer alt ud med specialværktøj, og puster ikke glasset i dette fag!
Vi arbejder med to teknikker:
- Den ene hedder “fusing” og det går ud på at smelte glasset sammen ved høje temperature i en special ovn.
- Den anden hedder “slumbing” og det går ud på at smelte glasset ned i en form, som også forgår i ovn.
Der er mulighed for at lave ting helt efter din egen smag og fantasi!
Tidligere har vi lavet: fade – sjove dyr – små skulpturer – fyrfads lysestager – skåle – ophæng til vinduet – masser af julepynt – gaver til dem man holder af – armbånd – halssmykker og meget meget meget mere.
Her skal du huske at tage din fantasi med og bruge den fuldt ud.
En bonus er, at her får du tid og mulighed for at fordybe dig i dit eget projekt og finde ro i en ellers travl
højskole dag.
Man betaler de glas ting man laver efter vægt.
På Instituttet for Reparation står vi sammen om at ændre smid-ud-køb-nyt-kulturen.
Vær med til at begrænse udledningen af CO2 ved at reparere frem for at købe nyt.
Tag aktivt del i bestræbelserne på at nedbringe forbruget af nye produkter og derved mindske miljøbelastningen ved produktion, transport og bortskaffelse.
Vi skal lære at reparere defekte genstande, som ellers var blevet smidt ud. Mere bæredygtigt bliver det
simpelthen ikke!
Giv livet tilbage til din mobiloplader, sy flængen i din yndlingsskjorte, få din brødrister til at riste igen, træk
nye ledninger i din gamle lampe, skift skærm eller batteri i din smartphone, ret det skæve cykelhjul op,
skift drivremmen på din pladespiller, spark nyt liv i din bærbare med en SSD-disk, lim den knækkede hals
på guitaren, skift kul på dit døde elværktøj.
Mange produkter er bevidst designet til ikke at kunne skilles ad og få udskiftet reservedele. Det finder vi os
ikke i og reparerer dem naturligvis alligevel. Uoriginale reservedele kan fremskaffes til de fleste produkter,
hvis man leder længe nok.
- Vi skal hjælpe og inspirere hinanden, når vi kaster os frygtløst ud i alverdens reparationer.
- Vi skal lære af hinanden.
- Vi skal bytte kompetencer.
- Vi skal vidensdele.
- Vi skal finde reparationsguider på YouTube.
- Vi skal søge råd og vejledning i nettets mange nørdede fora og alverdens nicheorienterede Facebook-grupper.
Ved at vælge klatring som modulfag, får du mu lighed for at få en basal introduktion til klatring generelt, og hvis du har lyst mere specifikt i klatring på topreb og bouldering.
Vi skal prøve den klatring som vi har mulighed for at dyrke i Danmark, og det er alt sammen muligt på Egmont højskolen.
Vi skal klatre på klatrevæggen og boulder på væggen i hallen Faget kræver at du vil det, og ikke mindst at du er klar til at være med alt hvad du kan.
Det gælder både når vi skal klatre, men også når du ikke klatre, men sikre din makker Klatring er både fysisk og mentalt hårdt, og det er fedt.
Hvis du vil have mulighed for at klatre i sin fritid på skolen, skal du på skolen uddannes K1 i følge Dansk Klatreforbunds standarder, og det har du mulighed for på dette fag.
Vi skal udfordre dine kreative evner.
Vi skal arbejde med linoleumstryk og stempeltryk og kun fantasien sætter grænser.
Vi skal snitte flere forskellige motiver, som vi sætter sammen på forskellig vis og med flere forskellige farver.
Du vil lære snit og tryk teknik, og når faget er slut vil du gå derfra med nogle smukke unikke billeder og en
lækker mulepose med dit eget motiv.
Vi vil også prøve at tilføje små detaljer på nogle af vores tryk, såsom bladguld, akvarel og tusch.Vi trykker som udgangspunkt i A4 og A3 og på lækkert kvalitetspapir.
Der er en A4 linoleumsplade til hver deltager.
Det er muligt at tilkøbe ekstra linoleumsplader og ekstra akvarelpapir.
Du tilbydes en studiekreds, hvor vi bl.a. skal læse og analysere centrale tekster, samt et diskussionsforum,
hvor vi skal tale om eksistens i det postmoderne og diskutere Svend Brinkmanns tanker og ideer i en moderne dansk kontekst.
Svend Brinkmann er en provokerende dansk forfatter, som med bøgerne “Stå fast” (2014), “Ståsteder”
(2016) og “Gå glip” (2017) og “Tænk” (2022) forsøger at give et idékatalog der kan hjælpe det moderne
menneske til en dybere og mere kritisk refleksion over tidens etablerede sandheder. “Stå fast” er et
opgør med nutidens (selv)udviklingstyranni og vi skal i stedet tage Nej-hatten på og holde op med at mærke efter i os selv!. “Ståsteder” er en påmindelse om, hvad der er væsentligt og meningsfyldt i tilværelsen.
“Gå glip” handler om at nøjes frem for at ville det hele og er et opgør med – frygten for at gå glip af noget.
“Tænk” handler om, at i den moderne verden mister vi tiden og rummet til fordybelse, til refleksioner og
til at tænke.
Undervisningsindholdet er en sammensmeltning af filosofiske, psykologiske, kulturelle og samfundspolitiske temaer.
Dette er faget for dig der ønsker forbedre dine færdigheder inden for matematik.
Det kan være du går på VUC og gerne vil have tid og hjælp til den undervisning og de opgaver.
Det kan være du har planer om at gå på VUC i fremtiden og gerne vil have genopfrisket lidt af det, der måske er gået i glemmebogen. Det kan også være at du bare syntes matematikkens verden er noget af det mest interessante der findes – lige meget hvad, er du velkommen!
Undervisningen bliver tilrettelagt individuelt, så du kan få lige præcis den hjælp og de udfordringer du har behov for.
Undervisningen kommer til at indeholde teorien, der ligger til grundlag for den teoretiske prøve i sejlads. Vi skal lære om søvejsregler, lanterner, vigeregler, sikkerhed til søs, godt sømandsskab og havmiljø. Det hele samles i udformningen af en sejlads planlægningsopgave.
Undervisningen foregår i teorilokalerne på Hou Havn.
Når der er tid snakker vi om at anskaffe båd, og fortæller næsten sande historier, fra de 7 have Undervisningen munder ud i at deltagerne kan tilmelde sig “Duelighedsprøven i sejlads”, den teoretiske de.
Teateret du ikke kan se, men blot høre.
Der har i mange år, faktisk siden statsradiofonien opstod, har været en tradition for at dramatiskeværker
der skulle høres og ikke ses.
Nu er det vores tur, vi skal lave vores eget, helt usynlige teater. Med lyde, musik og tale skal vi en teater
som er så godt, at vi ikke behøver se det, men blot høre det.
Vi skal nå og optage og redigere en lille forestilling.
Og så skal vi også høre hvordan andre gør.
Her skal der svedes.
RawFit er en træningsform, der primært fokusere på egen kropsvægt. Vi træner hele kroppen og både cardio og styrke. Vi er altid udenfor uanset vejret og man skal regne med at blive våd, beskidt og svedig. Der vil både være løb og styrketræning i en lækker forening og uanset ens nuværende form, vil man blive presset derfra hvor man er nu. Så alle kan være med.
Vi slutter alle undervisningsgange med at skulle i havet og sauna. Så faget er kun for dem, der er klar på en tur i bølgen blå.
Gården er fuld af dejlige aktiviteter med heste.
Vi skal prøve det hele. Muge ud i hestebokse, strø, fodre, hente hestene ind, strigle og vaske haler. Vi skal nyde hesten både fra jorden og fra hesteryg. Vi skal lære at soignere hestene. Der bliver også tid til at lære om hestens historie, anatomi, røgt & pleje. En fuld oplevelse af et liv med en hest.
Dette fag er delt op i en tilpasset idrætsdel og en tilpasset svømmedel. Onsdag morgen starter vi med at være i hallen hvor vi i idræts delen skal lave aktiviteter, hvor alle uanset funktionsniveau kan være med. Du vil få mulighed for at være fysisk aktiv ud fra de forudsætninger du har, eller tillærer dig. Fælles arbejder vi med forskellige handicapidræts discipliner, indenfor tilpasser spil og aktiviteter, så det giver mulighed for at alle har en rolle. Så vær rede til leg, spil og anden fysisk udfoldelse der kræver din indsats.
Teoretisk vil vi snakke om hvad det betyder at være fysisk aktiv livet igennem.
Senere går vi i Vandhalla hvor vi skal svømme:
Kan du genkende mindst et af disse udsagn?
- Jeg elsker at være i vandet
- Jeg kan ikke svømme, men ville gerne
- Jeg er bange for vand
- Jeg svømmer rigtig dårligt
- Jeg kan ikke lide det dybe
- Jeg kan kun svømme med bælte/vinger
… så har vi svømmetilbudet til dig
Hvis du bare er i nærheden af at have lyst til noget med vand og svømning, så vælg dette fag.
Vi arbejder efter Halliwick metoden, der bl.a. betyder, at du altid har en hjælper i vandet.
Vi har det sjovt og arbejder hårdt på at lære dig ting, du ikke troede du kunne i vandet.
På udsyn løfter vi egmont-osteklokken og lukker op for verden omkring os. Vi dykker ned i aktuelle emner/begivenheder/nyheder og sætter dem i kontekst.
Vi skal bevæge os væk fra sensationsjournalistikken og blandt andet dykke ned i nogle af de nyheder, der
ikke ender på avisernes forsider, men som, ikke desto mindre, er vigtige og skelsættende begivenheder.
Tilgangen til emnerne vil være direkte, legende og praktisk og derfor langt mindre teoretisk og ‘skoleagtig’. I undervisningen vil vi lytte til podcast, få oplæst artikler, tage i biografen, se nyheder, dokumentarfilm, debattere, samtale og meget mere. Hver undervisningsgang starter med et nyheds-check-in,
ligesom at en podcast-walk ligeledes vil være en fast del af den ugentlige undervisning.
Du skal vælge udsyn, hvis du har lyst til at følge med i verden omkring dig og være opdateret på de seneste
nyheder.
Vi har en tendens til at lukke os inde og putte os, når vinteren ruller ind over landet. På dette fag ønsker vi
at begive os ud i vinterlandskabet indtage det og lade os overvælde af alt det smukke, som findes i naturen også om vinteren.
Hver undervisningsgang vil byde på en ny vandrerute, men også et nyt samtaleemne
eller en udfordring som skal bringe os tættere på hinanden og nærmere naturen. Så hvis du har lyst til
at pakke rygsækken med kiks og kaffe og drage på eventyr hver onsdag så kom med på vintervandring.
Vandreruterne vil være på ca 5-7 km alt efter terrænet, sidder du i kørestol skal du være forberedt på at
skulle over i en jogger på nogle af turene.
C-modul
Få indsigt i de muligheder, der findes for at få et job på særlige vilkår. Vi vil gerne lære dig at søge de informationer, som er relevante og give dig indsigt i den lovgivning og de muligheder, som findes på området.
Faget handler også om, at du skal forholde dig aktivt og realistisk til dine muligheder for at arbejde og tage
ansvar for dit arbejdsliv via en bedre indsigt i muligheder og begrænsninger. Hvordan kan et job måske
bidrage til indhold og kvalitet i min hverdag?
Faget kommer til at indeholde oplæg om lovgivningen på området. Vi skal besøge eller have besøg af virksomheder, der gør noget særligt for mennesker med funktionsnedsættelse og vi skal høre oplæg fra
mennesker, som er i arbejde på særlige vilkår. Og så skal vi debattere ud fra netop dine ønsker.
Coen-brødrene har i de sidste næsten 40 år været centrale skikkelser i amerikansk film, med en hel
række centrale, prisvindende værker. Skarpe genrehybrider, med uforglemmelige karakterer og tvistede
plotlinier. – Den lemmedaskende hippie ‘The Dude’ fra komedien og kultklassikeren ‘The Big Lebowski’,
den nidkære, drevne politikvinde Marge fra iskrimien ‘Fargo’, Javier Bardems iskolde boltpistolmorder Anton fra ‘No Country for Old Men’. Listen er lang og formidabel. Film, der spænder fra det gruopvækkende til det urkomiske, med velskrevne dialoger og en flot og skarp klippet billedside. Underviseren
er selvsagt kæmpefan – og det er fint, men ikke et krav, hvis du også er det. Sammen skal vi se nogle af
hovedværkerne samt se klip og nørde detaljer.
Vi skal finde centrale temaer og udforske de filmiske virkemidler. Vi skal analysere og finde sammenhænge i det imponerende bagkatalog.
I faget indgår også en generel indføring i filmanalyse med særlige greb og forståelsesnøgler til Coen-brødrenes univers og temaer.
“From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to earth. But man has only to sink beneath the surface and he is free” – Jaques-Yves Cousteau.
Alle elsker at lege i vandet. Men ikke alle kan være frie som en havørred i vandet. Vi skal lære at svømme crawl, og vi starter helt fra bunden.
Hver uge skal vi lære nye teknikker så vi kan bliver bedre og hurtigere til at svømme baner. Vi vil løbende filme, så du kan se din progression fra uge til uge. Vi laver fysisk træning om formiddagen og går i svømmehallen efter frokost.
E-sporten er p.t i en rivende udvikling og mange af verdens bedste E-sports udøvere kommer fra Danmark. I Danmark har mange af de forskellige E-sports hold indledt et samarbejde med de danske fodboldklubber, hvilket markant har påvirket udviklingen indenfor E-sport de sidste 10 år, både økonomisk,
teknologisk og samfundsmæssigt. Mange mener, at E-sporten fortjener en større opmærksomhed og
seriøsitet end den tidligere har fået. E-sporten skal tages alvorligt – både som kultur og industri.
I undervisningen skal vi både være teoretiske og praktiske.
Vi skal diskutere om E-sport overhovedet er en sport?, hele gaming kulturen, hele gaming industrien, de økonomiske og etiske sider og E-sportens fremtidsperspektiver.
Vi skal også være praktiske og spille forskellige computerspil. Det kunne være CS, LOL, Dota, Fortnite
eller Rocket League. Måske skal vi skabe et Egmont hold og spille med i forskellige leagues? Hvis du har
brug for det, så kigger vi også på tilgængelighed ift. brugen af en computer/mus/tastatur/brille. Vi har
forskellige hjælpemidler som vi kan afprøve i undervisningen.
Livet, både det individuelle liv og livet i relation til andre mennesker, stiller os over for en række valg. Ofte spørger vi os selv, hvad der er det rigtige at vælge. Det græske ord ’ethos’ oversættes med etik, men en mere korrekt oversættelse er skik og vaner, altså de ting vi gør.
I faget vil vi først gennemgå de udgangspunkter, som etikken har haft gennem tiderne og spørge hinanden om, hvad vi kan bruge af det i dag. Vi vil tale om nytteetik, pligtetik, utilitarisme og andre skoler inden for etikken. Den snak, somvi tager første gang, vil vi tage med os på resten af faget.
Når vi har grundlaget på plads vil vi hver gang tage et etisk, nutidigt dilemma op. Vi vil høre oplæg fra læreren, se film om emnerne, men først og fremmest tale om, hvad vi mener om emnet.
Emnerne kan være:
- Abort, fosterdiagnostik
- Militærtjeneste, er retfærdig krig en mulighed?
- Aktiv dødshjælp, hjælp eller mord?
- Klimakrise, er vi klar til at ændre livsstil?
- Adoption, for barnets eller de nye (danske) forældres skyld?
Ingen af disse spørgsmål rummer bare et lille dilemma, men er meget dilemmafyldte. Har du lyst til at debattere etiske spørgsmål, og blive klogere på både dine egne og andres holdninger til det, så er det her fag for dig!!
Yo er du klar til en tur på gaden? Omdrejningspunktet på dette fag er streetart – kunst i det offentlige rum – og hiphoppens 3 elementer: rap musik, breakdance og grafitti. Faget vil være en kombination af oplæg og
praktiske workshops, og vi afslutter faget med en tur til Århus for at opsøge gadekunst miljøet på blandt
andet Godsbanen og Kulbroen.
- Vil du gerne lege med ord, plader, stickers, stencil og spraydåser?
- Vil du gerne have et musikalsk grundkursus i rap musik?
- Vil du gerne vide mere om grafitti og streetart?
- Vil du gerne vide hvad en ’whack ass biter’ og ’Beef’ er?
Så er faget her noget du skal overveje. Technics 1210’eren (pladespiller) er støvet af, pick-up’en renset og vinylerne udvalgt – de venter bare på dig!
Vi skal spille alt det lækre musik, vi hører til festerne og i hørebøfferne, når vi på egen hånd skal nyde
den musik vi elsker. Det kan være alt fra den bløde akustiske indie (fx Fleet Foxes, Bon Iver osv.) til den
mere elektroniske indie (fx Tame Impala, M83, Billie Eilish osv.), og vi må heller ikke glemme de “gamle”
koryfæer som fx Radiohead og danske Kashmir. Indie er musik med kant.
På indiesammenspil fokuserer vi på, at ramme lyden af indspilningerne. Derfor skal vi også lære om forskellige effekter på instrumenterne og vokalen. Vi gør flittigt brug af elektroniske trommer, synth-bas, samples, backingtracks og autotune, hvis sangen kræver det.
Jeg medbringer et par numre første gang, men ellers er det meningen, at vi i fællesskab vælger de numre, som vi synes er fede. Målet er først og fremmest at spille musik på en levende og medrivende måde.
Indie er for alle, om du er erfaren eller nybegynder.
Jeg sætter en stor dyd i at udfordre dig på netop det niveau, hvor du befinder dig.Vi slutter af med at ind- spille et par sange i skolens studie, og spille vi en lille koncert for de andre elever på skolen.
Jeg kan ikke forestille mig en bedre måde at gå weekenden i møde på, end at spille noget fedt musik sammen. Kom og vær med!
På keramik modulfag får du kendskab til hele den keramiske proces fra det bløde ler til det færdige produkt der kommer ud af ovnen. Vi skal lave ting du kan bruge derhjemme f eks kopper, skåle og kander.
Du vil blive introduceret til keramiske teknikker som pladeteknik, kvætsning og drejning.
Vi når ikke det samme som på hovedfaget, men du vil få en introduktion til håndværket og blive fortrolig
med værkstedet som din hjemmebane – også udenfor undervisningstimerne.
Kendskab til keramik er ikke nødvendigt og på ingen måde en betingelse.
Der vil være en grundudgift til materialer på 200 kr + betaling for brænding.
Dette fag er et kropsligt fag, hvor vi skal grine, lege og udfolde os med fysisk aktivitet både inde og ude.
Derudover skal vi sammen sætte fokus på, hvad sundhed er, hvad det vil sige at være sund, og hvordan det harmonere med livskvalitet.
Vi kaster os over lege og aktiviteter af utraditionel karakter, ligesom vi har fokus på teambuilding og det
kropslige fællesskab igennem bevægelse.
Vi kommer blandt andet til at skulle lave ”sund” mad, lege i svømmehallen, spille forskellige boldspil i hallen og dase den i en svedhytte ved vandet.
Faget er for alle der har lyst til at få pulsen op, blive klogere på sundhed, dyrke fællesskabet og få et smil
på læben. Her lærer vi vores krops kvaliteter og hinanden bedre at kende.
Hvis du ikke altid synes det er så nemt at komme i snak med andre og at finde venner, så kan du lærer
noget om hvad du kan gøre for at få nogle flere og bedre relationer til andre – og du får også mulighed
for at øve dig sammen med alle os andre på faget..
Vi vil arbejde med hvordan man holder en god samtale i gang og finde sjove og interessante emner at
snakke om. Vi vil også snakke om venskaber: hvordan man bliver bedre til at kontakte andre og holde fast i
de venner du måske allerede har.
Har vi tid og lyst vil vi planlægge nogle små aktiviteter i fritiden hvor du kan prøve det af du lærer alene eller
sammen med nogle af de andre på holdet.
Der vil være korte oplæg og en hel masse praktiske øvelser og opgaver. Det er et fag, hvor man kommer
til at lære de andre godt at kende og vi har det sjovt og hyggeligt imens.
Har du også en lille pizzaiolo gemt i maven – eller elsker du bare smagen af pizza? Henover otte fredage skal vi nørde pizzaer og dykke ned i de mange forskellige processer i pizzaens verden.
Vi skal lave fantastiske langtidshævede pizzadeje, eksperimentere med forskellige pizza-saucer, vi skal lave vores egen mozarella- og ricottaost, vi skal lave massevis af pesto, olier og lege med urter, vi skal undersøge om dessertpizzaen er en genistreg eller bør slettes fra jordens overflade – og hvis der bliver tilpas god stemning i vores lille pizzeria, skal vi måske prøve kræfter med at lave vores helt egen chorizopølse.
Kort sagt – vi skal nørde og spise pizza i massevis – og vi slutter faget af med en stor pizzafest, hvor vi flytter ud af skolekøkkenet og i stedet bager pizzaer i en brændefyret pizzaovn.
Syng i kor hvor stilen er en blanding af Gospel og Soul. Sangene vil være på både dansk og engelsk og du kan være med, uanset om du vil have udfordringer eller om du er nybegynder.
Her har du chancen for at være en del af den store lyd som vi skaber i fællesskab. Soulmusik har ikke noget at gøre med hvem der synger bedst. Det handler om udtryk, indlevelse, energi, glæde, smerte – med andre ord: SOUL.
Flere øvegange vil vi tage ud i en lokal kirke, hvor vi får mulighed for at udnytte den gode akustik som kirkerummet giver når man synger.
Med noget så enkelt som strikkepinde og garn, kan du skabe dit eget tøj og klæde dig lunt på til den danske vinter. Du bestemmer selv, om det skal være en vamset sweater, en lun hue, et par tykke strømper
eller noget helt fjerde, der skal udgøre din garderobe.
På faget “Strik” skal vi strikke og fordybe os i garn, farver, strikkekultur og håndværkspsykologi. Du vil
blive klogere på garnets unikke egenskaber, dine strikkepinde, den danske strikkekultur og hvilken
gavnlig virkning håndstrik har for vores mentale sundhed. Du vil indgå i et strikkefællesskab, hvor du
får muligheden for, at dele strikketeknikker og få inspiration til nye projekter.
Du behøver ikke at have strikket før for at være med;
her er plads til både begyndere og øvede. Er du nybegynder og har ikke haft et strikketøj i hænderne
før vil der være en startudgift til dit første projekt.
Er du øvet tager du dit igangværende projekt med. Vi vil gerne udfordre de øvede strikkere i nye teknikker.
Det håber vi, I vil være med til.
Bemærk at skolen har specialudstyr til dig, som har en funktionsnedsættelse.
Man bliver glad i låget af at strikke…det er bevist!
Et spil kan være andet end tidsfordriv. Det kan udfordre din evne til at koncentration og til at realisere dit intellektuelle potentiale.
Og det at spille kan sågar give dig en større indsigt i den egen og andres personlighed.
Men ikke alle spil er lige gode, så derfor beskæftiger dette fag sig med to spil, der hver for sig er det bedste på sit felt.
L’hombre er alle kortspils ophav. Det er et klassisk kortspil, der indeholder så mange facetter, at man kan øve sig på det hele livet.
Det kræver evnen til at kombinere og se muligheder, men lige så meget kræver det evnen til at samarbejde med en anden spiller.
Hvis du har prøvet at spille et kortspil som f.eks Whist, så vil L’hombre demonstrere for dig, at kortspil kan være uendelig meget mere.
På samme måde er skak brætspillenes konge.
Det er uendelig kompliceret, men alle kan lære at spille det på forholdsvis kort tid.
At spille det godt er en anden sag.
For begge spils vedkommende gælder det, at hvis du får lært at spille dem, kan du have glæde af det resten af dit liv og få mange timers kvalitetssamvær med venner og andre spilentusiaster. Fri for mobiltelefonens opmærksomhedstyranni.
D-modul
Kære Højskoleelev
Har du nogensinde prøvet at stå med en flad cykel og noget lappegrej, og ikke ane hvordan du skulle starte med at få dækket af. Har du nogensinde logget ud af skat.dk, fordi du simpelthen ikke forstod, hvad der var op og ned på din årsopgørelse. Tør du ikke længere sove i din seng, fordi du satte en hylde op over hovedgærdet! Synes du din lønseddel er skrevet på græsk? Drømmer du om selv at kunne skifte dæk på en bil. Har du nogensinde haft lyst til at hænge en lampe op, save i smig, strikke en karklud, stryge en skjorte, lave en scoremiddag eller binde et slips. Frygter du din bryllupsdag fordi du ikke aner, hvordan
man træder en vals? Ønsker du at være The Cool Cat på genbrugspladsen, fordi du kan bakke med trailer
bedre end en rumænsk lastbilchauffør!
Sammen skal vi indhente al den livslæring vores forældre har glemt at lære os. Sammen begynder vi en rejse, der ender med, at vi aldrig mere skal spørge nogen om hjælp! Slut med at stå rådvild og lede efter tutorials på YouTube! Slut med hånende blikke og smørrede grin!
Vi vil selv. Vi kan selv. Alt det man glemte at lære os!
Ild har altid haft en dragene effekt på os mennesker, man kan sidde i timer bare og stirre ind i bålet og lade tankerne flyve og man kan samles om bålet og synge sange og finde fællesskabsånd. Men ilden og bålet kan jo også bruges til at lave mad- og det er det vi skal! Vi skal koge, grille, ryge og bage.
Vi vil have fokus på grøntsager og urter og hvordan man kan skabe smagfulde grønne retter over bål og faget er derfor også et mekka for vegetarene. Vi skal også ud i naturen og sanke og finde vilde spiselige urter som vi kan krydre alt vores lækre mad med. Og ikke mindst skal vi lade os fortabe i flammernes smukke farver. Tag det gamle tøj på som godt må komme til at lugte af røg og mød mig ved bålet.
Vi taler alle sammen om klimaforandringer og hvad det hele dog skal ende med. En af løsningerne er måske at få øjnene op for alt det dejlige der findes i den vilde verden som stadig omgiver os. Dette fag går i alt sin enkelthed ud på at sanke/samle vilde planter og forædle dem i køkkenet. Du kommer til at møde vilde planter du kender(måske mest som ukrudt) men også nogle som er nye for dig. Vi skal både i skoven, på plænen, til stranden og i vandet for at samle planter. På dette fag kommer forårsfryden helt ind
under huden og materialisere sig i spændende og nye smagsoplevelser i køkkenet.
Det bliver skønt!
Vi arbejder hovedsageligt med en glas type som hedder “bull’s eye glas”, som kommer fra USA.
Alle kan være med, både nybegyndere og jer som tidligere har arbejdet med glas.
I lærer håndteringen af glas, værktøj og forskellige teknikker Vi skærer alt ud med specialværktøj, og puster ikke glasset i dette fag!
Vi arbejder med to teknikker:
- Den ene hedder “fusing” og det går ud på at smelte glasset sammen ved høje temperature i en special ovn.
- Den anden hedder “slumbing” og det går ud på at smelte glasset ned i en form, som også forgår i ovn.
Der er mulighed for at lave ting helt efter din egen smag og fantasi!
Tidligere har vi lavet: fade – sjove dyr – små skulpturer – fyrfads lysestager – skåle – ophæng til vinduet – masser af julepynt – gaver til dem man holder af – armbånd – halssmykker og meget meget meget mere.
Her skal du huske at tage din fantasi med og bruge den fuldt ud.
En bonus er, at her får du tid og mulighed for at fordybe dig i dit eget projekt og finde ro i en ellers travl
højskole dag.
Man betaler de glas ting man laver efter vægt.
Permakultur handler om at skabe bæredygtige kulturer som ikke driver rovdrift på naturen og endda skabe måder at leve på, hvor man har mulighed for at give mere tilbage til jorden end man tager.
Traditionelt handler permakultur meget om havebrug og landbrug. I Egmonts skovhave bruger vi fx permakultur metoder. Men permakultur er så meget mere. Det handler om de 3 værdier: passe på jorden, passe på menneskene og dele vores ressourcer. Det handler om principper der kan bruges til at leve efter
og reflektere over.
I dette fag vil vi både bruge tid på at så og plante, lære at lave højbede, designe vores egen have, men vi vil også bruge hovedet til at snakke om værdierne, høre om den særlige sociokratisk demokratiske tilgang,: se film om permakulturprojekter og besøge eller få besøg af nogen der bruger principperne aktivt i deres liv.
Kurset er en introduktion til bærdygtighed og permakulturprincipper i praksis.
Vi holder til i Projektkontoret hvor teori og diskussionerne kommer til at foregå.
Der er byggeri i Skovhaven indtil midt i maj så indtil Uderummene er bygget færdig kan vi få fingrene i jorden i Dortes bede ved Gartnerboligen.
– inde og ude…
Fokus på vedligeholdelse af din krop!
I dette fag skal vi indtage træningsrummet. I vil blive udsat for styrkende eller konditions fremmende træning. Vi vil blandt andet arbejde med cirkeltræning, makkertræning og se på motivationsfaktorer for fastholde af fysisk aktivitet. Vi satser vi på, at I alle kan nå at få jeres personlige trænings program. Det kan være med brug af maskiner, vægte eller bare med egne kropsvægt.
Når vejret tillader det vil vi specielt i konditionsdelen bruge skolens cykler, og vi vil også flytte styrkedelen
udenfor i det omfang vi kan.
Vores forhold til køn og krop er tæt forbundet med livskvalitet og trivsel. Alligevel oplever mange, at det er svært både at forholde sig til og at tale om. Derfor vil vi gerne forsøge at tage netop disse emner under kærlig behandling på dette fag. Vi skal forsøge, at blive klogere på os selv, relationerne imellem os og på forholdet til vores egen krop. Vi skal tale sammen om temaer som kærlighedssprog, grænser, nydelse, kønsidentitet og samtykke, men vi skal også mærke, massere og blive berørt. Vi vil altså både nærme os temaerne gennem samtale og gennem fysiske øvelser/oplevelser/dans. Der vil være besøg på kønsmuseuseet samt i en butik med sexlegetøj.
Vi vil gerne skabe et trygt rum, hvor vi kan tale om nuancerne i køn og egen kropslighed, og hvor du sammen med andre kan få ny viden, nye oplevelser, debattere og udveksle erfaringer.
Skind og læder er vidunderlige og miljøvenlige naturmaterialer! Man kan på relativt kort tid og med ganske simple skills og det rigtige værktøj lave keyhangers, raflebægre, bælter, tasker, shoppere, papirkurve, penalhuse, æsker, u name it. Det er det oplagte gavefag, hvor brugerbetalingen er til at overse, du skal bare lægge timer i det og vupti har du dit helt personlige item eller gaver til nogen du holder af.
Det er forår, det gode vejr er på vej, vi skal ud og nyde det – med en fiskestang i hånden!!!
Dette fag henvender sig til alle, som kunne tænke sig at blive lystfisker for et forår.
Hornfisken er her allerede, silden og makrellen er på vej – og vi skal lære at fange dem. Vi skal også fange signalkrebs og gøre en indsats mod en invasiv dyreart.
Du vil få en masse viden om forskellige fisk, havmiljø, fiskegrej, fangstmetoder, samt en masse tips og tricks til hvordan du får større succes med fiskeri. Vær opmærksom på, at dette er en vejrafhængig undervisning – så på dage med megen vind – så er der teoretisk “bænk til røv”-undervisning.
Såååå “Træk en gammel sweater på, og lad bare skægget stå. Det’ en go’ ide at starte på en frisk. Sæt madding på krogen og tag med ud å fisk”.
Gården er fuld af dejlige aktiviteter med heste. Vi skal prøve det hele. Muge ud i hestebokse, strø, fodre, hente hestene ind, strigle, vaske haler. Vi skal nyde hesten både fra jorden og fra hesteryg. Vi skal lære at soignere hestene. Der bliver også tid til at lære om hestens historie, anatomi, røgt & pleje. En fuld oplevelse af et liv med en hest.
I modul faget sejlads kommer du tættere på vinden, havet og tættere på dig selv og andre.
Gennem din introduktion til sejlads, lærer du at håndtere en båd og du kommer til at opleve og forstå vinden og havet på en helt ny måde, der vil give dig indsigt og sikkerhed i at færdes på havet Vi er underlagt naturen og dens uforudsigelighed, ikke alt vil gå efter planen, så du vil blive udfordret, alene og sammen med andre i et meningsfuldt fællesskab.
Der er mulighed for at sejle alene i små både og flere sammen i større både. Samtidig kan du se frem til at få perspektiveret oplevelserne i oplæg om frihed, ansvar, godt sømandskab, langturssejlads og andre emner du finder relevante.
Som en del af faget undervises der i den praktiske del af duelighedsprøven i sejlads, med mulighed for at tage prøven. Dette er ikke obligatorisk.
Et spil kan være andet end tidsfordriv. Det kan udfordre din evne til at koncentration og til at realisere dit intellektuelle potentiale.
Og det at spille kan sågar give dig en større indsigt i den egen og andres personlighed.
Men ikke alle spil er lige gode, så derfor beskæftiger dette fag sig med to spil, der hver for sig er det bedste på sit felt.
L’hombre er alle kortspils ophav. Det er et klassisk kortspil, der indeholder så mange facetter, at man kan øve sig på det hele livet.
Bemærk: Dette er et fortsætterhold, så hvis du IKKE har deltaget i den første del af faget, skal du være indstillet på en MEGET stejl indlæringskurve. Det kræver evnen til at kombinere og se muligheder, men lige så meget kræver det evnen til at samarbejde med en anden spiller.
Hvis du har prøvet at spille et kortspil som f.eks Whist, så vil L’hombre demonstrere for dig, at kortspil kan være uendelig meget mere.
På samme måde er skak brætspillenes konge. Det er uendelig kompliceret, men alle kan lære at spille det på forholdsvis kort tid.
At spille det godt er en anden sag.
For begge spils vedkommende gælder det, at hvis du får lært at spille dem, kan du have glæde af det resten af dit liv og få mange timers kvalitetssamvær med venner og andre spilentusiaster. Fri for mobiltelefonens opmærksomhedstyranni.
SUP, eller Stand up paddling, er verdens nemmeste måde at komme på vandet i en fart. Sammen skal vi udforske SUP brættets mange muligheder: tursejlads, bølgesurf, lege og dyste og meget mere.
Vi skal lære teknikken og øve os i at manøvrere sikkert og effektivt, vi skal træne balance og styrke, lave turplanlægning, blive gode til sikkerhed og vi skal ud på vandet og nyde naturen. Med tasken pakket, padler vi ud i det blå og finder et godt sted at gå i land i det kystnære område.
Når vi ikke skal på vandet, på grund af vind og vejr, laver vi aktiviteter på land eller i svømmehallen.
Du glider langsomt frem i vandet Vandet er klart og solen spiller i striber på havbunden. Du trækker vejret roligt gennem snorkelen og bevæger hovedet fra side til side. Tang, der svajer i vandets strømninger, muslinger, krabber og måske en fisk…
Undervandsjagt bærer på fantastiske naturoplevelser, motion, meditativ vejrtrækning og med lidt held og dygtighed – fisk til aftensmad.
Inden vi kommer så langt, skal vi lære det grundlæggende: at svømme og dykke med snorkeludstyr og svømmefødder, at trække vejret roligt og at holde vejret lidt længere, at håndtere udstyr og at identificere fisk og mindstemål. Vi starter ved skolens badebro, og bevæger os gradvist længere væk fra skolen, efterhånden som evnerne udvikles. De sidste gange finder vi gode UV-jagt destinationer i biler og speedbåde. Undervejs lærer du om naturen i havet og kystzonerne omkring Danmark, om fiskearter og forskellige UV-jagtmetoder, om sikkerhed og om at håndtere og vedligeholde grej.
Vi har alt udstyret og glæder os til at få dig med i vandet.
E-modul
“De, der ikke kender historien, er dømt til at gentage den” ― Edmund Burke
En gang imellem sker der noget, der ændrer vores verden fra den ene dag til den anden. Sådanne dage
er sjældne, men de forekommer.
Et eksempel kunne være kl. 8.00 om morgenen den 3. august 1492. På det tidspunkt sejler tre små skibe
ud fra havnebyen Palos i Spanien med retning mod vest.
De sejler ud på et hav med en ukendt størrelse, ud i intetheden så at sige, men med et håb om at komme
til Indien.
De kom ikke til Indien, men verden blev aldrig den samme igen.
I dette fag vil vi beskæftige os med historie med udgangspunkt i sådanne dage. Vi vil udforske, diskutere og forsøge at blive klogere på historien.
Vi vil beskæftige os med fortiden for at blive klogere på nutiden. Vi vil udforske, diskutere, læse tekster, se dokumentar-videoer og sammen forsøge at forstå vores historie bedre.
Hver time vil vi tage udgangspunkt i en ny dag, og du får også mulighed for at foreslå nogle dage, som har ændret historien.
Historie er vildt spændende, og på dette fag får du mulighed for at dykke tilbage i tiden og ned i historien.
Vi skal udenfor og opleve foråret. Vi gør det med podcast og på vores ben.
Det skal handle om ALT mellem himmel og jord – eksistens, nyheder, historie, psykologi og dokumentar. Og det skal severes med rum til fordybelse og forståelse.
Jeg udvælger det vi skal høre hver for sig eller i grupper, mens vi går langs vandet og mærker de første
forårsstråler på vores kind. Efter en times vandring mødes vi på skolen for at diskutere og dele de oplevelser vi havde af det vi lyttede til.
Her har du muligheden for stille og roligt at lade dig overraske i omgivelser hvor krop og sjæl kan være i ro og balance – kun forstyrret af de tanker som podcasten sætter i gang.
Du skal have med din egen smartphone og et headset.
I ekstremsporten fridykning arbejder vi med at lære vores fysik og psyke bedre at kende. Vi udfordrer vores basale mekanismer i krop og sind og skubber vores grænser for, hvad vi tror er muligt.
Undervisningen foregår på land (teori), i Vandhalla og i havet. Du kommer til at afprøve forskellige discipliner inden for fridykningen, og du skal være indstillet på at være en hel del under vandet.
Det handler om viden om luft, åndedræt og vejrhold, og om at finde en indre mental ro. Således vil du opleve, at du finder et helle under vandet – et fristed, hvor vi hele tiden presser os selv ud i det ekstreme.
Hjernetræning er et fag, der er målrettet dig, der har en medfødt eller senere erhvervet hjerneskade. Du får muligheden for bl.a. at træne følgende:
- opmærksomhed
- koncentration
- hukommelse
- evnen til planlægning
- evnen til problemløsning
- evnen til at organisere
På faget skal vi hovedsageligt arbejde med det internetbaserede hjernetræningsprogram “Professionel Hjerne Træning (Happy Neuron Pro)”, som er udviklet af en speciallæge i neurologi og neuropsykologi i samarbejde med en professor i computer science og senere oversat og udviklet til en dansk udgave af to psykologer.
I programmet kan man arbejde individuelt og målrettet med kognitiv træning og stimulering af hjernen. Systemet er opbygget som interaktive og sjove spil, der er udformet, så de målrettet stimulerer specifikke kognitive funktioner.
I Hjernetræningsprogrammet er det muligt at indstille de forskellige parametre og dermed justere sværhedsgraden meget nøjagtigt.
Da hjernetræningsprogrammet kan bruges på computere med alle styresystemer og desuden på iPad/
tablet får du muligheden for at holde din hjernetræning ved lige uden for undervisningen og dermed øge
effekten af din træning.
Søren Kierkegaard døde for ca. 150 år siden. Siden den tid har man kæmpet om den åndelige arv efter ham. Nutiden er ingen undtagelse. Man læser og fortolker nemlig Kierkegaard meget forskelligt.
Var Kierkegaard egentlig en religiøs tosse eller en æstetisk dandy eller en filosofisk fantast ???
I undervisningen følger vi 3 fortolkningstraditioner af Kierkegaard:
En, som fokuserer på den religiøse Kierkegaards anliggender,
En, som fokuserer på det æstetiske, det historiske og biografiske.
En, som fokuserer på den menneskelige eksistens.
Du tilbydes et diskussionsforum, hvor disse fortolkningstraditioner vil være på bordet til åben diskussion, samt en almen indføring i moralfilosofi, eksistensfilosofi og moderne filosofi.
Kampen om Kierkegaard er altså langt fra stilnet af!
Løb er effektiv kredsløbstræning. Det styrker hjertet, sænker blodtrykket og mindsker risikoen for blodpropper og hjertestop. Løb er også en af de nemmest tilgængelige motionsformer. Skoene på, ud af døren og du er igang med træningen.
På faget løb vil vi udvide din forståelse af løb som motionsform. Vi skal løbe hver gang, men det bliver med et nyt udgangspunkt eller træningsform til alle undervisningsgangene. Vi skal bl.a. prøve forskellige intervaløvelser, restitutionsløb (langt og langsomt), bakketræning, trailløb, konditionstests og meget mere. Du vil blive præsenteret for disse træningsformer, og du vil høre om effekten af disse. Vi skal naturligvis prøve dem på egen krop, og snakke om hvordan de virker for dig.
Alle er velkomne om du er nybegynder eller erfaren, om du løber på egne ben eller skal bruge et hjælpemiddel som fx håndcykel eller racerunner.
Kender du den situation, hvor du er ved at skrive en sætning på din Tobii eller Ipad og dem du snakker med prøver at gætte hvad du skriver samtidig med at du er i fuld gang?
Eller du har en kommentar til en diskussion, men inden du får den skrevet så har diskussionen flyttet sig et andet sted hen? Eller du vil gerne sige noget, men kan ikke finde den rigtige knap.
I Maskinsnak får du tid til at sige hvad du har på hjertet. Vi tager forskellige emner op, og så har vi god tid til at snakke og udforske det emne.
Her vil der være tid til, at du får formuleret de sætninger du vil, uden at alle andre sidder og venter og forsøger at gætte hvad du vil sige, for alle kommunikerer vha et hjælpemiddel.
Vi skal ikke snakke i 3 timer, men deler os op i 2 hold, så der bliver indlagt en gåtur eller noget andet aktivt hver gang
Hvad gør vi hvis det værst tænkelige sker, og apoka- lypsen indtræffer. Det ellers så solide skandinaviske sikkerhedsnet er brudt sammen. Hvordan agerer vi når den sidste rulle toiletpapir er blevet hamstret? Er det alle mod alle, eller formår vi at holde sammen i fælleskab og overleve det værst tænkelige?
I dette fag ”leger” vi med den noget dystre tanke, om en verden i kaos. Vi skal derfor lære helt basale overlevelses færdigheder, som at hugge brænde, tænde bål med tændstål, lave mad på dåse og forcere floder ved hjælp af knob og reb. I undervisningen vil vi tage fat i forskellige emner og aspekter ved kaos- og dommedagsscenarier. Hvordan påvirker det vores psyke, og hvordan agerer vi på gruppeniveau i sådanne scenarier? Hvad vil det i det hele taget sige at forberede sig på det værst tænkelige?
“Danmark – de drikker kaffe fra kaffemaskiner, hele formiddagen”
To vers, et omkvæd og et C-stk. Hvordan får man sagt det man gerne vil sige i en pop, vise eller folk-sang? Hvordan fatter man sig i korthed?
Vi skal i sangskrivning ind på forskellige teknikker, der hjælper dig til at få tanker på tekst. Er tekstskrivning en guddommelig gave eller hårdt arbejde? Det finder vi ud af.
Kurset lægger vægt på tekstskrivning. Hvis du kan og vil, så hjælper jeg gerne med hvordan man sætter melodi og akkorder på, men det kommer vi ikke til at have så meget tid til.
Har du noget på hjerte og vil du gerne ud med det
– Jam´n så gør det i en sang!
Kære dig…
Der var engang….
Der stor han, med den bløde hat og røg en stille smøg…..
Hvordan skal jeg starte dette skriveværksted…..
Det gælder om at skrive uden at holde pause. Vigtigheden af indholdet i en tekst kan nemt overstråles af den teknik, der bruges, hvilken ikke har nogen afgørende betydning, men blot giver teksten farver og nuancer.
Har du lyst at skrive – skrive hvad som helst – så er dette fag en kærkommen oase for dig. Vi vil i skriveværkestedet sætte fokus på det at skrive. Ikke på gramatik og ikke på faktuelt korekthed, men i stedet på glæden ved at skrive.
Vi kommer hver gang til at arbejde med en bunden opgave. Det kan være en genre, som eksempel krimi, science fiktion, komedie, romantik, Heiko, digte generelt eller tegneserie.
Vi skal skrive individuelle tekster, men vi skal også lave gruppeopgaver.
Derudover skal også være plads til at diskutere andres tekster. Det kan være noget, vi selv skriver i fritiden, eller andres romaner, tekster og andet, som, vi synes, er vigtigt at dele med hinanden.
Så skriveværkstedet vil være en værktøjskasse, som du kan bruge til at åbne de tekster, du har svært ved at skrive. Et sted hvor vi hjælper fantasien ud af hovedet og ned på papiret.
Sagt på den nemme måde: Det handler egentlig bare om dramaturgi; en start, en midte, en slutning.
At fabulere er at finde på.
At strukturer er at genopfinde.
Kan du genkende mindst et af disse udsagn?
- Jeg elsker at være i vandet
- Jeg kan ikke svømme, men ville gerne
- Jeg er bange for vand
- Jeg svømmer rigtig dårligt
- Jeg kan ikke lide det dybe
- Jeg kan kun svømme med bælte/vinger
… så har vi svømmetilbudet til dig
Hvis du bare er i nærheden af at have lyst til noget med vand og svømning, så vælg dette fag.
Vi arbejder efter Halliwick metoden, der bl.a. betyder, at du altid har en hjælper i vandet.
Vi har det sjovt og arbejder hårdt på at lære dig ting, du ikke troede du kunne i vandet.
Faget vil være en blanding af udendørs træning, leg og løb. Ofte alle tre dele på samme tid. Det kunne være styrketræning, løb, lege, adventurerace, rugby, brydning og alle mulige andre former for fysisk aktivitet med høj intensitet. Så hvis du har lyst til at svede, kæmpe, grine og pruste, er faget bestemt noget for dig.
Hvad er situationen lige nu i Ukraine? Hvorfor vil regeringen sløjfe Stor Bededag? Og skal vi være nervøse over et kommende valg i Tyrkiet?
Hvis du tilhører én af dem, der har svært ved at følge med i nyhedsstrømmen, mens du går på højskole, så skal du vælge faget “Ugens aktuelle Nyheder”. Her dykker vi grundigt ned i de væsentligste nyhedshistorier fra ugens gang, og endevender dem i et forståeligt sprog. Vi retter begreber ud, kigger på nøglepersoner, og forsøger at trække tråde imellem de enkelte historier. Hvad er en rigsretssag, hvad betyder carboncapture and storage og hvordan kan afbrændingen af en koran i Stockholm have betydning for Natos samarbejde i fremtiden?
Til Yoga skal vi fokusere på kroppen og åndedrættet og flytte opmærksomheden fra hovedet og ned i kroppen. Vi skal træne kunsten at holde fokus, og være til stede i nuet.
Vi skal arbejde med øvelser, der både styrker og afspænder din krop og derigennem forsøge at skabe harmoni mellem krop og sind. Du vil blive udfordret fysisk i de stående og mere krævende yogastillinger, men også forkælet med blide og harmoniske stræk, der afbalancerer nervesystemet.
Gennem solhilsner vil du opleve, hvordan bevægelse og åndedræt smelter sammen i et meditativt flow. Her flyder hver stilling over i den næste. Vi slutter altid af med en liggende afspænding, hvor vi mærker
effekten af de øvelser, vi har lavet. En gave til kroppen, som giver ro i sindet.